Atliekų tvarkymo įstatyme siūloma apibrėžti komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sąlygas, kurios padės išvengti situacijų, kai iš atliekų turėtojų būdavo imama rinkliava ar kita įmoka, tačiau komunalinės atliekos iš atliekų turėtojų nebuvo surenkamos.
Sieks lygiateisiškumo principo
Naują teisinį reguliavimą siūlo įteisinti Seimo narys Rokas Žilinskas, Seimo posėdžių sekretoriate įregistravęs Atliekų tvarkymo įstatymo pataisas.
Seimo narys taip pat siūlo nustatyti reikalavimą neimti rinkliavos ar kitos komunalinių atliekų surinkimo ir tvarkymo įmokos už žemės sklypus, tokiu būdu pasiekiant sodininkų bendrijų narių, žemės ūkio paskirties ir kitos paskirties žemės sklypų savininkų lygiateisiškumo principo.
„Jeigu Seimas pritartų, taip pat nebebus galima iš atliekų turėtojo reikalauti mokėti rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą ir tvarkymą už atskirus nekilnojamojo turto objektus, esančius toje pačioje vietovėje (pvz., už gyvenamąjį namą, šiltnamį, pirtį ir pan.)“, – sako projektą teikiantis R. Žilinskas.
Skundų daug
Pasak parlamentaro, šiuo metu Atliekų tvarkymo įstatyme nurodyta, kad organizuojant komunalinių atliekų tvarkymą, sudarant komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutartį arba mokant savivaldybės nustatytą rinkliavą, atliekų turėtojams atstovauja jų naudojamo nekilnojamojo turto objekto savininkas arba nekilnojamojo turto objekto savininko atstovas pagal įstatymą, arba nekilnojamojo turto objekto savininko įgaliotas asmuo.
„O tai iš tiesų reiškia, kad rinkliava ar kita įmoka už komunalinių atliekų tvarkymą iš tiesų tapo rinkliava ar kita įmoka už nekilnojamąjį turtą.
Gaunami skundai iš rinkėjų tik patvirtina esamos komunalinių atliekų tvarkymo sistemos netobulumus. Žmonės skundžiasi, kad mokesčiai renkami pasitelkiant įvairiausius grasinimus, o paslauga iš tikro neteikiama – nevykdomas komunalinių atliekų surinkimas ir vežimas (pvz., nėra pastatytų konteinerių, tačiau rinkliava ar kita įmoka už komunalinių atliekų tvarkymą atliekų turėtojas apmokestinamas).
Gana dažni atvejai, kai atliekų turėtojai rinkliava ar kita įmoka už komunalinių atliekų tvarkymą apmokestinami kelis kartus (pvz., rinkliava atskirai apmokestinamas sodo sklypas, tame sklype esantis sodo namelis, šiltnamis ir pan.) arba atliekų turėtojams nėra galimybės vietos rinkliavą ar kitą įmoką už komunalinių atliekų tvarkymą mokėti pagal faktinį iš jų surenkamų ir tvarkomų komunalinių atliekų kiekį“, – sako R. Žilinskas.
Prieštarauja Konstitucijai?
Seimo nario nuomone, nustatyta komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų kainodara galimai prieštarauja Konstitucijoje nustatytam lygiateisiškumo principui.
„Pavyzdžiui, sąskaitas už atliekų tvarkymą gauna sodininkų bendrijų nariai, turintys tik žemės sklypą be jokių statinių ir nesilankantys tame sklype.
Aplinkos ministerija aiškina, kad sodo sklypai yra aktyvaus arba pasyvaus poilsio praleidimo vieta, nepriklausomai, ar juose yra pastatų, ar nėra. Šiuose sklypuose (be pastatų) asmenys užsiima mėgėjiška sodininkyste, daržininkyste ar tiesiog poilsiauja. Tačiau aktyvaus arba pasyvaus poilsio praleidimo vietos yra ir parkai, miškai, ežerų, upių, kitų vandens telkinių pakrantės, nors šių žemės sklypų turėtojai rinkliava ar kita įmoka už komunalinių atliekų tvarkymo paslaugą neapmokestinami.
Ūkininkai ar kiti žemės ūkio paskirties sklypų valdytojai užsiima profesionalia sodininkyste, daržininkyste, tačiau kažkodėl jie atskirai už valdomą žemės sklypą neapmokestinami minėta rinkliava ar kita įmoka už komunalinių atliekų tvarkymo paslaugą“, – sako parlamentaras.
Rinkliavos našta – ant nekilnojamojo turto savininkų pečių
Seimo narys pastebi, kad pagal esamą nustatytą tvarką rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų tvarkymą nemoka nekilnojamojo turto neturintys asmenys, nors jie taip pat yra atliekų turėtojai.
Visa rinkliavų ar kitų įmokų už komunalinių atliekų tvarkymą našta perkeliama, anot R. Žilinsko, ant turinčių nekilnojamojo turto asmenų.
Priėmus siūlomas įstatymo pataisas, reikėtų keisti Vyriausybės 2013 m. liepos 24 d. nutarimą „Dėl Rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo metodikos patvirtinimo“ bei savivaldybių tarybų patvirtintus vietos rinkliavos už komunalinių atliekų surinkimą nuostatus bei atliekų tvarkymo taisykles.