Savaitgalį vykęs XXI tarptautinis literatūros festivalis „Poetinis Druskininkų ruduo“ sukvietė poezijos gerbėjus į tradicinius ir novatoriškus renginius.
Vienas iš festivalio konkursų buvo sėkmingas mažeikiškei rašytojai Sarai Poisson (Rasai Čergelienei) – ji laimėjo pirmąją vietą ir gan pikantišką prizą.
PIRMOJI VIETA IR… BUTELIS RAGANAVIMUI
Tradicinio festivalio tema šiemet buvo „Poetinės mokyklos ir asmeninės priklausomybės“. Tarp Druskininkuose vykusių renginių buvo paskelbti ir trys anoniminio eilėraščio konkursai: „Vieno eilėraščio“, „Mokyklinio eilėraščio“ bei „Asmeninės priklausomybės išpažinimas“.
Pastarajam, kurį, kaip teigė R. Čergelienė, įprasta laikyti „nerimtu“, mažeikiškė pateikė „labai rimtą eilėraštį apie priklausomybę nuo akinių“.
„Kūrinys, nepaisant jo rimtumo, buvo puikiai įvertintas nerimtumo kontekste“, – juokavo autorė.
Prizas už geriausią asmeninės priklausomybės išpažinimą buvo taip pat netradicinis – mažeikiškė apdovanota… lietuviškos degtinės buteliu.
„Kadangi laisvalaikiu užsiimu raganavimu ir žolininkyste, ketinu šia degtine užpilti specialių žolelių“, – suintrigavo bendrovėje „ORLEN Lietuva“ dirbanti žurnalistė R. Čergelienė.
TARP LAUREATŲ – NE PIRMĄ KARTĄ
Nugalėtojo vardas ir degtinės butelis – ne vienintelis mažeikiškės laimėjimas. Visuose trijuose konkursuose prizines vietas laimėję kūriniai publikuojami kitų metų festivalio almanache lietuvių ir anglų kalbomis.
„Kokybiškas vertimas į anglų kalbą ir publikavimas dviem kalbomis tarptautinio festivalio leidinyje yra lyg papildomas prizas“, – paaiškino rimto eilėraščio apie priklausomybę autorė.
Beje, tai jau nebe pirmas mažeikiškės laimėjimas tradiciniame Druskininkų festivalyje. 2008 ir 2009 metais anoniminio eilėraščio konkurse ji laimėjo trečiąsias vietas, tad Saros Poisson kūryba spausdinta jau ne viename renginio almanache.
KAS IR KAIP PASAKOMA
Šiuolaikinių lietuvių autorių kūryba besidomintis skaitytojas galėtų pastebėti: Saros Poisson eilėraščiams ir prozai nerimtumas (toks, kokį mes pirmiausia linkę atpažinti ir įvardyti) lyg ir nėra būdingas.
„Senstant neretai tenka suprasti, kad visa, kas rimta, turi nerimtumo atspalvį, ir atvirkščiai – nerimtais dalykais pasakoma kažkas rimta.
Tiesa, jaunatviškas maksimalizmas arba nesugebėjimas tinkamai subręsti senstant dažniausiai trukdo suvokti, jog rimta ir nerimta yra pernelyg susiję, kad juos kategoriškai atskirtume“, – taip šį žmogiškosios būties ir kūrybos paradoksą apibendrino rašytoja.
POEZIJOS MŪZA – TARPTAUTINĖ
Iš festivalio grįžusi R. Čergelienė pasakojo, kad tris dienas kurortiniame mieste vyko daug poetinių renginių: poezijos vakarai, susitikimai mokyklose, kūrybinės studijos, per metus išėjusių knygų pristatymai, alternatyvūs naktiniai poezijos skaitymai ir kt.
Festivalyje savo kūrybą pristatė Airijos, Bulgarijos, Italijos, Lenkijos, Makedonijos, Norvegijos, Olandijos, Vokietijos, Turkijos, Škotijos, Slovėnijos, JAV ir, žinoma, Baltijos šalių poetai.
Tarptautinio literatūros festivalio sumanytojas poetas Kornelijus Platelis pristatydamas šiemetinį almanachą rašė: „Turbūt kiekvienas galėtume ilgai pasakoti, kokie poetai žavėjo mus, pradedančius kurti poeziją, kokių šalių ir kalbų poetikos mums darė įspūdį, kokios „nepoetinės“ tikrovės sritys žavėjo mus ir nejučia sunkėsi į mūsų tekstus. Visa tai turbūt – asmeninės priklausomybės. Žinoma, jos gali tapti poetinėmis mokyklomis, tačiau – kada ir kaip?“
Atsakymų į šiuos klausimus ir ieškojo festivalio dalyviai – poetai bei jų kūrybos, literatūros gerbėjai.
Nuotrauka iš redakcijos archyvo.: Beveik prieš dešimtmetį vienkiemio sodybą įsigijusi R. Čergelienė draugus ir pažįstamus apdovanoja pačios surinktų ir paruoštų žolelių arbatomis.