Lietuvos banko Priežiūros tarnyba, išnagrinėjusi pareiškėjo skundą, skyrė 17 521 euro baudą vienai greitųjų kreditų bendrovei už atsakingojo skolinimo principo pažeidimą.
Skolino aštuoniolikmečiui
Priežiūros tarnyba nustatė, kad greitųjų kreditų bendrovė, prieš suteikdama 500 eurų vartojimo kreditą, netinkamai įvertino asmens mokumą. Įmonė neįsitikino asmens pateiktos informacijos tikrumu, t. y. nesurinko paraiškoje pateiktą informaciją patvirtinančių įrodymų ir asmens pateikta informacija rėmėsi neatsižvelgdama į informaciją, gautą iš „Sodros“.
Aštuoniolikmetis asmuo paraiškoje nurodė, kad uždirba 1 500 eurų per mėnesį, nors duomenys iš „Sodros“, kuriuos turėjo ir greitųjų kreditų bendrovė, atskleidė, kad jis negauna su darbo santykiais susijusių pajamų ir yra nedirbantis.
Be to, nustatyta, kad įmonė nesilaikė pavėluoto įmokų mokėjimo atvejais vartojimo kredito gavėjui taikomų netesybų ribojimo – jos negali būti didesnės kaip 0,05 procento pradelstos sumokėti sumos už kiekvieną pradelstą dieną. Be šių netesybų, įmonė taikė ir 15 proc. išieškomos sumos administravimo mokestį.
Bauda įmonei paskirta atsižvelgiant į tai, kad pažeidimą ji padarė pakartotinai.
Išsamesnę informaciją, jeigu sprendimas nebus apskųstas teismui, remdamasis Vartojimo kredito įstatymu Lietuvos bankas skelbs praėjus 30 dienų po sprendimo priėmimo.
Atlieka priežiūrą
Lietuvos bankas 2012 m. perėmė vartojimo kredito rinkos priežiūrą ir iki šiol pagal gautus skundus arba savo iniciatyva išnagrinėjo 55 Vartojimo kredito įstatymo pažeidimų atvejus. Iš jų net 49 atvejais (89 proc.) skirtos poveikio priemonės. Vartojimo kredito davėjams skirtos 23 baudos, jų suma viršija 172 tūkst. eurų. Kai kurios įmonės sprendimus yra apskundusios teismui.
Iki šiol pirmosios instancijos teismai visus vartojimo kredito davėjų skundus dėl Priežiūros tarnybos priimtų sprendimų yra atmetę, tačiau teisminiai procesai tęsiasi aukštesnės instancijos teismuose.