Kredito įstaiga neturėtų taikyti klientui neadekvačių ir neprotingai didelių netesybų. Bet kokie mokesčiai, kuriuos klientas turėtų sumokėti, kad būtų padengti kredito įstaigos nuostoliai, atsirandantys dėl kliento laikino nemokumo, turėtų būti tik kompensuojamojo pobūdžio.
Tai numatyta Lietuvos banko Priežiūros tarnybos parengtose ir patvirtintose Įsiskolinimų, susidariusių klientams nesilaikant finansinių įsipareigojimų pagal kredito sutartis, valdymo gairėse.
Įsiskolinimų valdymo gairėse – palengvinimas bankų klientams
Pasak Lietuvos banko Priežiūros tarnybos Finansinių paslaugų ir rinkų priežiūros departamento direktoriaus Viliaus Šapokos, nors Civiliniame kodekse įtvirtinta kredito įstaigų ir jų klientų, turinčių sunkumų vykdyti įsipareigojimus, pareiga bendradarbiauti, tačiau kasdienė praktika ne visuomet atitinka teisės aktų reikalavimus.
„Naujosiose gairėse pateikti tinkamo praktinio bendradarbiavimo pavyzdžiai, kurių įgyvendinimas padės mažinti įtampą ieškant optimalių sprendimų, kai vartotojai turi sunkumų grąžinti paskolas“, – sako V. Šapoka.
Dokumente apibrėžtos kredito įstaigų teisės ir pareigos finansinių įsipareigojimų nevykdančių klientų atžvilgiu bei tokių klientų teisės ir pareigos bendradarbiaujant su kredito įstaiga ir siekiant, jei įmanoma, išvengti kredito sutarties nutraukimo.
Parengtos Vartotojų ir bankų tarybos iniciatyva
Kredito įstaiga turi nuolat stebėti kliento finansinių įsipareigojimų vykdymą, o pastebėjusi, kad jie nevykdomi, – nedelsdama apie tai informuoti klientą.
Be to, kredito įstaiga turėtų išsiaiškinti įsipareigojimų nevykdymo priežastis, kad būtų galima kuo anksčiau surasti bei pasiūlyti klientui problemų sprendimo variantų ir (ar) skolos pertvarkymo būdų. Klientas savo ruožtu turėtų per protingą terminą informuoti kredito įstaigą apie atsiradusius sunkumus vykdyti kredito sutartį, pateikti papildomos informacijos, reikalingos jo mokumui ir gebėjimui vykdyti finansinius įsipareigojimus įvertinti. Jis taip pat gali ir pats kreiptis raštu į kredito įstaigą dėl skolos pertvarkymo.
Gairės parengtos Vartotojų ir bankų tarybos iniciatyva. Šią tarybą Lietuvos bankas, siekdamas tvarios finansų rinkos plėtros ir ieškodamas būdų veiksmingai spręsti bankų ir jų paslaugų vartotojų asociacijų problemas, įsteigė 2012 m. liepą. Joje dirba finansinių paslaugų vartotojų interesams atstovaujančių institucijų ir Lietuvos bankų asociacijos deleguoti atstovai, o tarybos veiklą koordinuoja Lietuvos banko Priežiūros tarnyba.